Eda Gård

Eda Gårds historia

Av Jessica Anderberg

Eda Gård har gått i arv i generationer i vår familj. Edvard Karlsson köpte Eda Gård i början av 1900-talet. Han hade en dotter som hette Selma Maria (1892-1963). Hon gifte sig med Axel Magnusson (1879-1920). De var min farmors mamma och pappa. Selma blev tidigt änka och levde på Eda med sin son Ebbe Magnusson (1913-1947), som var min pappas morbror, och dottern Ingeborg, född Magnusson (1912-2001), som var min farmor.

1972 flyttade min farmor Ingeborg och min farfar, Fredrik Lindquist (1907-1984), till Eda Gård. Sedan jag var liten har jag och min familj tillbringat all vår lediga tid på Eda. Årsskiftet 1985-1986 flyttade jag, min mamma, pappa och bror från Stockholm till Eda på heltid.

1986 startade Hans Lindquist fiskodling på gården. Familjen odlade regnbågslax och sålde till butiker och restauranger i Östergötland. Under en tid fanns det även en gårdsbutik på Eda och Hans Lindquists goda rökta lax blev vida känd. 1992 startade jag, Jessica Anderberg, född Lindquist, Eda Ridskola. Ridskoleverksamheten startade med ett ridläger och med två hästar. En gammal ladugård för kor byggdes om till stall och från början red vi alla lektioner utomhus. Därefter byggdes en gammal lada om till ett litet ridhus. Ridskolan har därefter successivt utvecklats till vad den är i dag.

2005 gifte jag mig med min man, Robert Anderberg, och vi har fått två barn, Rasmus och Tyra-Linn.  Min familj lever sedan många år i ett generationsboende på gården tillsammans med mina föräldrar. Under åren 2006-2010 uppförde jag och min man ridhus, en cafeteria, uteridbana och lägerstuga på gården. Därefter byggde vi ett nytt stall för 20 hästar som invigdes hösten 2016 samt en ny stor utomhusridbana. Efter det har vi byggt en ny cafeteriadel i anslutning till ridhuset, där man kan följa ridlektionerna. År 2021 gjordes ett generationsskifte genom vilket jag tog över gården från mina föräldrar. I dag har vi drygt 20 hästar på gården och öppnar varje vecka upp för över 130 ridande.